• Święto Niepodległości w naszej szkole.

• Nasi rodacy wiele razy dawali świadectwo swojego patriotyzmu. Powstania  narodowe, walka na różnych frontach, działania konspiracyjne świadczyły przez lata o niezłomnym duchu Polaków. Dziś przyszło nam żyć w niepodległym kraju. Możemy szczycić się dokonaniami wielkich współczesnych postaci, czuć dumę, zachwycając się pięknem ojczystego krajobrazu, zabytkami.

Chcąc upamiętnić odwagę Polaków , dzielnie walczących o naszą wolność oraz godnie przygotować się do obchodów Narodowego Święta Niepodległości, w naszej szkole podjęto szereg działań. Na lekcji historii, języka polskiego, godzinach wychowawczych, uczniowie poznawali sylwetki Wielkich Polskich Patriotów, śpiewano pieśni patriotyczne, rozmawiano o możliwościach wyrażenia patriotyzmu współcześnie.

10 listopada 2021r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w uroczystej akademii z Okazji Święta Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Zgromadziliśmy się w stołówce szkolnej, aby obejrzeć spektakl , pt.,, Ja to mam szczęście…” przygotowany przez uczniów naszej szkoły (dokładnie klasę 5b oraz uczniów klasy 7a). Utwory muzyczne wykonali uczniowie z klasy 7a i 7b  ( Magdalena Wantoch Rekowska, Agnieszka Landowska, Julia Majchrowska, Martyna Kuik Studzińska, Tomasz Depka Prondziński) . Artystów przygotowała pani Aleksandra Bułka – Kudlik. Piękną scenerię,  oddającą podniosłość i klimat , tak ważnego święta przygotowała pani Marzena Witt.

Po przedstawieniu na scenie zaprezentowali się uczniowie, którzy zajęli wysokie miejsca w konkursie recytatorskim poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jako pierwsza na scenie zaprezentowała się Magdalena Wantoch Rekowska w utworze ,, Z głową na karabinie”, następnie Kinga Juchniewicz, która wyrecytowała piękny utwór, pt. ,, Mazowsze”, również mieliśmy okazję wysłuchać recytacji w wykonaniu Tomasza Depka Prondzińskiego, który zaprezentował utwór ,, Spojrzenie”, ,, Elegię o chłopcu polskim” zinterpretowała  Agata Główczewska, swoje umiejętności recytatorskie zaprezentowała również  Wioleta Mondry Domrowska , w utworze ,, Nocturn”. W trakcie recytacji mogliśmy wysłuchać

Głównym zamierzeniem przedsięwzięcia było upowszechnianie  twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego- poety pokolenia Kolumbów, poległego w trakcie okupacji niemieckiej. W stulecie urodzin twórcy  Sejm Rzeczypospolitej ogłosił rok 2021 rokiem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Na zakończenie całej uroczystości przytoczono słowa Cypriana Kamila Norwida, który powiedział, że : ,, Ojczyzna to wielki, zbiorowy obowiązek”, Miały tego świadomość przeszłe pokolenia. Dzięki, takim inicjatywom uświadamiamy sobie, że naprawdę mamy szczęście, że żyjemy w wolnym kraju.

Przy okazji kolejny raz nasza młodzież udowodniła szeroki wachlarz swoich umiejętności i możliwości.

• "Szkoła do hymnu"

• Dnia 10 listopada 2021 r. nasza szkoła wzięła udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”. Uczniowie i nauczyciele o symbolicznej godzinie 11:11 zaśpiewali „Mazurka Dąbrowskiego”. W ten sposób rozpoczęliśmy wspólne świętowanie kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
             Z uwagi na trwający stan epidemii odśpiewaliśmy hymn w klasach, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa.

• Informacja dla rodziców i uczniów

• 12 listopada 2021 (piątek) jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych w szkole. W tym dniu prowadzone są zajęcia opiekuńcze (czynna będzie świetlica). Rodzice, chcący wysłać dziecko w dniu 12 listopada na świetlicę proszeni są o zgłoszenie tego faktu w sekretariacie szkoły do dnia 9 listopada.

• "Święto Dyni"

• 29 października 2021r. Dzieci w grupie Misiów i Żabek obchodziły "Święto Dyni". Wtedy to wśród dzieci ubranych na pomarańczowo można  było poczuć się jak na grządce. Zaskoczeniem dla dzieciaczków było  mnóstwo potraw jakie można  zrobić z dyni: deser dyniowy, bułki dyniowe, powidła dyniowe. Były też zabawy dyniowe i prace plastyczne z dynią w roli głównej.

• ”Ekowróżka u Januszka”

• 27 października 2021r. do przedszkola w Tuchomiu zawitali artyści z przedstawieniem pt.”Ekowróżka u Januszka”. Tematyka teatrzyku obejmowała dbanie o środowisko. Nie zabrakło dowcipnego podejścia do tematyki ekologii. Widownia aktywnie uczestniczyła w występie aktorów.

• Konkurs plastyczny "Najpiękniejszy grzyb"

• We wrześniu starsze przedszkolaki przygotowywały prace plastyczne na konkurs zorganizowany przez PSSE w Bytowie. Celem konkursu było utrwalanie wiadomości na temat grzybów jadalnych oraz rozpoznawania grzybów trujących.

• Wycieczka do Warszawy w ramach projektu "Poznaj Polskę"

• 27-29 października 2021 roku uczniowie  naszej szkoły  wraz z opiekunkami  udali się na trzydniową wycieczkę do Warszawy. Grupa liczyła 59 osób. Wcześnie rano, bo o 5.40 zebraliśmy się przed szkołą, by wyruszyć w kilkugodzinną podróż autokarową do naszej stolicy.

Zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Powstania Warszawskiego. To wyjątkowe miejsce, które pomaga zrozumieć współczesną Warszawę. To interaktywne muzeum upamiętnia największą akcję zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie podczas II wojny światowej.

Niezwykle ciekawym miejscem dla uczestników wycieczki był PGE Narodowy. Jest wśród nas wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na tym stadionie była spełnieniem naszych marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny i wspięliśmy się na ich szczyt, z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Naprawdę, robi wrażenie!

Po tym pełnym wrażeń dniu udaliśmy sie na zasłużony odpoczynek do hotelu, który także okazał się pięknym obiektem i miło spędziliśmy w nim czas.

Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie również był udany.  Ponieważ dzień ten był słoneczny i ciepły, od razu udaliśmy się na spacer po Łazienkach Królewskich. Tutaj spotkaliśmy się  z przewodnikami. Zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie pod pomnikiem Józefa Piłsudskiego, a następnie udaliśmy się pod pomnik naszego wielkiego kompozytora Fryderyka Chopina. Obowiązkowym punktemnaszej wycieczki był oczywiście Pałac na Wodzie, letnia rezydencja ostatniego króla Polski - Stanisława Augusta Poniatowskiego. Zwiedziliśmy jego wnętrza, podziwiając obrazy z królewskiej kolekcji. Duże wrażenie zrobił Teatr na Wyspie, a w szczególności półkolista widownia, scena położona na sztucznej wyspie i rząd kamiennych rzeźb, przedstawiających sławnych autorów dramatycznych. Na terenie Łazienek  zobaczyliśmy również oranżerię, teatr dworski, Pałac Myśliwski oraz liczne wolnostojące rzeźby. Uczestnicy wycieczki zachwycali się także florą i fauną tego parku, do zdjęć "pozowały" nam przepiękne pawie i liczne wiewiórki.

Po zwiedzaniu Łazienek Królewskich udaliśmy się na Cmentarz Powstańców Warszawy. Centralnym miejscem tego obiektu jest pomnik ,,Polegli - Niepokonani”. Pomnik upamiętnia bohaterskie czyny obrońców Warszawy. Przed powrotem do hotelu pojechaliśmy w miejsce gdzie stoi autentyczny fragment muru Getta Warszawskiego. Upamiętnia on dramatyczną historię ludności żydowskiej w trakcie niemieckiej okupacji w latach 1939- 1945

Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta na Starym Mieście, gdzie znajduje się Kolumna Zygmunta III Wazy. Od razu pomaszerowaliśmy pod Zamek Królewski. Podziwialiśmy piękno budynku, który został zbudowany w stylu barokowo - klasycystycznym. Kierując się w kierunku Warszawskiej Starówki zwiedziliśmy wnętrza  bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela. Bazylika ta była świadkiem wielu historycznych wydarzeń jak koronacja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego czy zaprzysiężenie konstytucji 3 Maja. Po zwiedzeniu Warszawskiej Starówki podążyliśmy pod pomnik Małego Powstańca. Następnie udaliśmy się Traktem Królewskim na Plac Piłsudskiego, przystając na chwilę przed Pałacem Prezydenckim,  który jest siedzibą prezydenta RP. Na Placu Piłsudskiego zobaczyliśmy Grób Nieznanego Żołnierza. Akurat odbywała się zmiana warty. Po całym dniu wrażeń udaliśmy się do hotelu.

Trzeciego dnia wycieczki pogoda w dalszym ciągu nam dopisywała. O godzinie 9.00 udaliśmy się do Muzeum Narodowego. Muzeum to jest jednym z najstarszych muzeów sztuki w Polsce. Muzeum mieści wspaniałą kolekcję malarstwa, rzeźby i rzemiosła ze wszystkich epok, od antyku do współczesności. Arcydzieła sztuki polskiej jak i światowej, prezentowane są w galeriach tematycznych.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była wizyt w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Muzeum POLIN jest nowoczesną instytucją kultury – muzeum historycznym ukazującym 1000 lat dziejów polskich Żydów. Jest też miejscem spotkań i dialogu tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać przeszłość i współczesną kulturę żydowską. Wizyta w tym miejscu zrobiła na nas duże wrażenie.

Uważamy, że wycieczka była bardzo udana. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc. Panowała miła atmosfera. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni. Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy to wspaniałe miasto.

Wycieczka była finansowana z budżetu państwa.

Wszystkie zdjęcia można obejrzeć w Albumie fotograficznym na stronie szkoły.

• Podsumowanie Pikniku Innowatorów.

• Dnia 15 września 2021 r. 85 uczniów klas 6, 7 i 8 z Zespołu Szkół w Tuchomiu uczestniczyło w projekcie unijnym „Młody e-lider”.

Realizacja tego projektu miała miejsce na Uniwersytecie Szczecińskim pod nazwą Piknik Innowatorów.

Nasi uczniowie mieli okazję brać w udział w interdyscyplinarnych warsztatach edukacyjnych o tematyce łączącej zagadnienia ekonomiczne, zarządcze, chemiczne oraz z zakresu odnawialnych źródeł energii.

Wszyscy uczestnicy projektu dwukrotnie rozwiązywali test: przed udziałem    w warsztatach oraz po ich zakończeniu. Ci, u których nastąpił największy przyrost wiedzy, zostali nagrodzeni. Wspaniałe nagrody trafiły do 23 uczniów naszej szkoły.  Najlepszy uczeń otrzymał aparat fotograficzny Polaroid, pozostałych 22 opaski sportowe Smartwatch.

Każdemu uczestnikowi projektu wręczono  certyfikat udziału w Pikniku Innowatorów.

Więcej zdjęć znajdzieie w Albumie fotograficznym na stronie szkoły.

• Wycieczka klas 2 i 3 w ramach projektu "Poznaj Polskę"

• ​​​​​​​Dnia 12 października 2021 roku uczniowie klas młodszych  w ramach projektu „Poznaj Polskę”, wybrali się na wycieczkę do Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie oraz do Centrum Nauki „Experyment” w Gdyni.

Pierwszym punktem zwiedzania był XVIII - wieczny Dworek Szlachecki w        Będominie.  Jest to miejsce urodzenia Józefa Wybickiego -  twórcy słów naszego Hymnu Narodowego. Pani przewodnik pracująca w muzeum przedstawiła nam historię tego miejsca. Pokazała wiele faktów i anegdot z życia wielkiego Polaka. Ponadto zwiedziliśmy wystawy związane z epoką i życiem J. Wybickiego, a także wystawy związane z historią „Mazurka Dąbrowskiego”. Podczas spaceru w przyległym parku obejrzeliśmy pomniki przyrody, w którym wyróżnia się ponad 400-letni „Dąb Wybickiego” oraz 5 metrowy orzeł, którego rozłożone skrzydła powstały z 248 ostrzy starych kos.

Kolejnym punktem było Centrum Nauki „Experyment” w Gdyni.  Uczniowie  z wielkim zainteresowaniem zwiedzali wystawę, gdzie mieli możliwość swobodnego działania. Wystawa, w której udział wzięli uczniowie podzielona była na cztery strefy tematyczne: Hydroświat – możliwość poznania tajemnic wodnego świata – budując tamy, zapory czy tworząc wodne wiry, dzieci miały możliwość  nieźle się pochlapać. Drzewo życia – to wystawa skupiająca się na zagadnieniach przyrodniczych, gdzie nasi mali zwiedzający mogli z bliska podejrzeć zachowania zwierząt, a nawet zobaczyć świat ich oczami. Miały możliwość też odczuć na własnej skórze trzęsienie ziemi i podziwiać przyrodniczy fotoplastykon. Niewidoczne siły to kolejna wystawa, a w niej zagadki dotyczące środka ciężkości, ciśnienia, magnetyzmu czy fal dźwiękowych, z którymi uczniowie sobie świetnie poradzili. W sekcji akcja – człowiek czekała na dzieci wyprawa w głąb ludzkiego ciała. Dzięki multimedialnym manekinom zajrzały do środka naszych organizmów, poznając zachodzące w nich procesy. Przeprowadziły też wirtualną operację, a dzięki nowoczesnej technologii, przekonały się jak będą wyglądać w wieku 80 lat!

Na wesołej zabawie i ciekawych doświadczeniach szybko upłynął czas. Wszystkim dzieciom wycieczka bardzo się podobała, trudno było oderwać je od zabawy.

• Konkurs plastyczny: „Pani Jesień”

• W  październiku w przedszkolu w Tuchomiu odbył się  konkurs plastyczny: „Pani Jesień”, w którym dzieci wykorzystały dary natury: kolorowe liście, żołędzie, jarzębinę itp. Przedszkolaki licznie wzięły w nim  udział. Każda praca zasługiwała na wyróżnienie, dlatego każdy uczestnik otrzymał dyplom i nagrodę. Organizatorami konkursu były: Anna Zielińska Aleksandra Bułka-Kudlik, Agnieszka Chmielewska, Katarzyna Szreder, Renata Pluto Prondzińska.

• Konkurs recytatorski poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

• W roku 2021 przypada 100. rocznica urodzin Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, wielkiego poety, który zginął walcząc w Powstaniu Warszawskim. Aby upamiętnić jego twórczość zorganizowałyśmy w naszej szkole konkurs recytacji jego poezji.

Zgłosiło się 10 uczestników, którzy przygotowali piękne interpretacje twórczości poety.

Wyniki konkursu:

I miejsce Kinga Juchniewicz i Magdalena Wantoch Rekowska

II miejsce Agata Główczewska i Tomasz Depka Prondziński

III miejsce Wioletta Mondry Dombrowska

Wyróżnienia :

Tola Malek, Weronika Bazal, Agnieszka Landowska, Kinga Obojska, Stanisław Placek.

• KONKURS FOTOGRAFICZNY „ŻYWE OBRAZY”

• Pandemia, która wkradła się do naszego życia często wymusza na nas wiele zmian. Dotyczą one ogólnie naszego życia w społeczeństwie, rodzinie, szkole. Wprowadzone zdalne nauczanie sprawiło, że sposób i forma realizacji niektórych tematów musiała również ulec zmianie. Konkurs ŻYWE OBRAZY jest tego przykładem. Wszystko zaczęło się od zdalnych lekcji plastyki w klasach 7-ych
            i zadania jakie zleciła uczniom tych klas Pani Marzena Witt. Polegało ono na stworzeniu tzw. „żywych obrazów”, czyli własnej rekonstrukcji wybranego przez siebie dzieła malarskiego. Pomysł zorganizowania konkursu, na tych samych zasadach, zasugerowała Pani Małgorzaty Smolak z Rady Rodziców. I tak wszystko się zaczęło. Koordynatorem konkursu była Pani Marzena Witt. Zgodnie
            z regulaminem uczniowie biorący udział w konkursie podzieleni zostali na dwie kategorie wiekowe: klasy 4-5 oraz klasy 6-7. W każdej z tych kategorii przyznano po trzy miejsca oraz wyróżnienia.

Jury w składzie: Pani Agnieszka Jenta, Pani Joanna Pietrzak oraz Pan Ludwik Szreder nie miało łatwego zadania. Spośród 21 prac, które wpłynęły na konkurs, musieli wyłonić laureatów. Prace okazały się rewelacyjne i wybór najlepszych był naprawdę trudny. Wszyscy uczestnicy konkursu spisali się na medal. Podeszli do zadania przede wszystkim twórczo i kreatywnie, wkładając w realizację odrobinę własnej wrażliwości. Gratulujemy!

Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że nagrody dla laureatów konkursu zostały sfinansowane i zakupione przez Radę Rodziców naszej szkoły za co bardzo, bardzo serdecznie dziękujemy!

Laureaci konkursu:

Artur Gliniecki kl. 7b

Michalina Mochol kl. 7b

Maja Leśnik kl. 7b

Więcej zdjęć można obejrzeć w Albumie fotograficznym na stronie szkoły.